EMERYTURA

Cała Polska żółtą strefą. Czy zapuka do Ciebie listonosz z emeryturą?

Od soboty 10 października w całej Polsce obowiązywać będzie żółta strefa. Co to oznacza? Wrócą pewne obostrzenia, w tym obowiązkowe noszenie maseczek w miejscach publicznych. Ponadto utrzymane zostaną strefy czerwone, gdzie obowiązują bardziej restrykcyjne obostrzenia. W tym wpisie nie będę omawiać podstaw prawnych związanych z koniecznością noszenia maseczek, ale skupię się tylko na dostarczaniu emerytur i korzystania z innych usług ZUS.

W czasie pandemii koronawirusa doręczanie emerytur i rent przez listonosza może stanowić wyzwanie.  W programie Money profesor Gertruda Uścińska, prezes ZUS, przybliżyła plany dotyczące wypłaty emerytur i załatwiania spraw w oddziałach ZUS. Obecnie ZUS rozważa wprowadzenie systemu umawiania wizyt przez telefon, a także obsługę klientów za pomocą wideokonferencji – im mniej osób w oddziałach, tym mniejsze ryzyko zarażenia się.

Doręczanie emerytur i rent może stanowić wyzwanie, ponieważ od 10 października cała Polska została objęta żółtą strefą, a ponadto obowiązują także czerwony strefy w niektórych regionach Polski = 32 powiaty i 6 miast: Grudziądz, Sopot, Piotrków Trybunalski, Suwałki, Kielce i Koszalin. ZUS nadal będzie zachęcać do odbierania świadczeń na rachunek bankowy, a nie w gotówce. Ciekawostka – 27 procent emerytów otrzymuje świadczenia w gotówce od listonosza.

Podsumowując – ZUS zachęca do zgłoszenia, że chcemy otrzymywać emerytury na konto bankowe, a jeżeli chcemy coś załatwić w oddziale to najlepszym sposobem będzie rozmowa telefoniczna. Stan na 10 października: nie są przewidziane specjalne zmiany dotyczące dostarczania emerytur przez listonoszy.

Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS jest dostępne pod numerem 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00.

Po połączeniu z numerem 22 560 16 00 usłyszysz komunikat powitalny. Możesz wybrać jedną z poniższych opcji (wystarczy wybrać odpowiednią cyfrę na klawiaturze numerycznej telefonu):

1 – możesz odsłuchać komunikaty informacyjne z wybranego zakresu funkcjonowania ZUS (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),

2 – możesz się uwierzytelnić,

3 – uzyskasz dane adresowe placówek ZUS,

0 – połączysz się z konsultantem COT po wybraniu zakresu rozmowy.

Jest także możliwość kontaktu przez maila: cot@zus.pl  ale ZUS informuje, że e-mail nie gwarantuje bezpieczeństwa przekazywanych informacji dlatego nie należy przekazywać informacji osobistych przez maila!

Czat z Konsultantem na stronie internetowej i przez Skype jest czasowo niedostępny.

Skip to content